- Home /
- Bladzijde
Algemene Verkoopvoorwaarden
Algemene voorwaarden Kosbedden
Definities
- Kosbedden: Kosbedden V.O.F., gevestigd te Zaandam onder KvK nr. 81390866.
- Klant: degene met wie Kosbedden een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: Kosbedden en klant samen.
- Consument: een klant die tevens een individu is en die als privé persoon handelt.
Toepasselijkheid algemene voorwaarden
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens kosbedden.
- Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
- Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
Prijzen
- Alle prijzen die kosbedden hanteert zijn in euro’s, zijn inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
- Alle prijzen op die kosbedden hanteert voor zijn producten of diensten, op zijn website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan kosbedden te allen tijde wijzigen.
- Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die kosbedden niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
- De consument heeft het recht om een overeenkomst te ontbinden als gevolg van een prijsverhoging zoals bedoeld in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.
Monsters/modellen
Indien de klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen andere rechten ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij partijen uitdrukkelijk hebben afgesproken dat de te leveren producten met het monster of model overeenstemmen.
Gevolgen niet tijdig betalen
- Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is kosbedden gerechtigd een rente van 1% per maand in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan kosbedden.
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag kosbedden zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van kosbedden op de klant onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door kosbedden, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan kosbedden te betalen.
Recht van reclame
- Zodra de klant in verzuim is, is kosbedden gerechtigd het recht van reclame in te roepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.
- kosbedden roept het recht van reclame in door middel van een schriftelijke of elektronische mededeling.
- Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, dient de klant de producten waar dit recht betrekking op heeft, onmiddellijk te retourneren aan kosbedden, tenzij partijen hierover andere afspraken maken.
- De kosten voor het terughalen of -brengen van de producten komen voor rekening van de klant.
Herroepingsrecht
- Een consument kan een online aankoop gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van reden ontbinden op voorwaarde dat:
- het product niet is gebruikt en in originele verpakking
- het geen product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
- een product waar de kleur gitzwart, antraciet of zilvergrijs is gekozen kunnen worden geretourneerd
- alle overige kleuren worden geleverd als een voor de consument op maat gemaakt product
- het geen product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen (kussens, topmatrassen, enz.)
- het geen (opdracht tot) spoedreparatie betreft
- de consument niet heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
- De bedenktijd van 14 dagen zoals in lid 1 genoemd, vangt aan:
- op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
- zodra de consument het eerste product bij een abonnement heeft ontvangen
- zodra de consument een dienst voor het eerst heeft afgenomen
- De consument kan zijn beroep op het herroepingsrecht kenbaar maken via info@kosbedden.nl
- De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te retourneren aan kosbedden, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.
- De kosten voor retourneren per post of op andere wijzen is voor rekening van de consument.
- Als de bestelling niet per post retour te zenden is, kan kosbedden de bestelling bij u, de consument, ophalen op het oorspronkelijke afleveradres vermeld op de bijbehorende aankoopfactuur. De kosten hiervoor bedragen €75,- en zijn voor rekening van de consument.
- Indien de aankoopkosten en eventuele overige kosten (zoals verzend- en retourkosten) volgens de wet voor terugbetaling in aanmerking komen, zal kosbedden deze kosten binnen 14 dagen na ontvangst van het tijdige beroep op het herroepingsrecht, terugbetalen aan de consument, op voorwaarde dat de consument het product tijdig aan kosbedden heeft geretourneerd.
Opschortingsrecht
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Retentierecht
- kosbedden kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant onder zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van kosbedden heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog betalingen verschuldigd is aan kosbedden.
- kosbedden is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.
Verrekening
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan kosbedden te verrekenen met een vordering op kosbedden.
Eigendomsvoorbehoud
- kosbedden blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant volledig heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen ten aanzien van kosbedden op grond van wat voor met kosbedden gesloten overeenkomst dan ook, met inbegrip van vorderingen inzake het tekortschieten in de nakoming.
- Tot die tijd kan kosbedden zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.
- Indien kosbedden een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst als ontbonden en heeft kosbedden het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente te vorderen.
Levering
- Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
- Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de klant aangegeven adres.
- Indien de overeengekomen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft kosbedden het recht om zijn verplichtingen op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan.
- Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, met als gevolg dat de klant een verlate levering niet aan kosbedden kan tegenwerpen.
Levertijd
- De door kosbedden opgegeven levertijden zijn indicatief en geven de klant bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- De levertijd vangt aan op het moment dat de klant het (elektronische) bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een (elektronische bevestiging) heeft gekregen van kosbedden.
- Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft de klant geen recht op schadevergoeding en evenmin het recht om de overeenkomst te ontbinden, tenzij kosbedden niet binnen 30 dagen na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand kan leveren of partijen hierover iets anders hebben afgesproken.
Feitelijke levering
De klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de door hem bestelde producten tijdig kan plaatsvinden.
Transportkosten
Transportkosten zijn voor rekening van de klant, tenzij partijen hierover iets anders hebben afgesproken.
Verpakking en verzending
- Indien de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan dient de klant, alvorens het product in ontvangst te nemen, hiervan door de expediteur c.q. bezorger een aantekening op te laten maken, bij gebreke waarvan kosbedden niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
- Indien de klant zelf voor transport van een product zorgdraagt, dient hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer te melden aan kosbedden, bij gebreke waarvan kosbedden niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
Bewaring
- Indien de klant bestelde producten pas later afneemt dan de overeengekomen leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant.
- Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige danwel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de klant.
Montage/Installatie
Hoewel kosbedden zich inspant alle montage en/of installatiewerkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren, draagt hij hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid behalve in het geval van opzet of grove schuld.
Garantie
- De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk(e) fabricage, constructie of materiaal.
- De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen, aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant, alsmede wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
- Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de klant in ontvangst neemt.
Ruilen
De klant heeft bij kosbedden de service om een bestelde matras binnen 30 dagen na aankoop om te ruilen. Voor deze omruil service stellen wij de volgende voorwaarden:
- ruilen vindt plaats binnen 30 dagen na aankoop tegen overlegging van de originele factuur
- u heeft eenmalig de gelegenheid om gebruik te maken van de omruil service
- De omruil garantie is alleen geldig voor een select aantal matras merken (vraag naar de selectie)
- Bij omruiling van het matras kan deze alleen omgeruild worden voor een matras met dezelfde afmeting.
- Wij ruilen uitsluitend ongeopende matrassen, toppers en kussens. Vanwegen hygiëne redenen kunnen wij deze producten niet retour nemen zodra deze uit de verpakking zijn gehaald. Wij adviseren daarom om uw product in de plastic verpakking te controleren en beoordelen.
- Prijsverschillen worden verrekend middels een bijbetaling.
- Per matras wordt €40,- in rekening gebracht voor omruil kosten.
- De ingangsdatum van garantie blijft de leverdag van het eerste matras.
Ruilen van Boxsprings is alleen mogelijk als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
- ruilen vindt plaats binnen 1 maand na aankoop tegen overlegging van de originele factuur
- de omruil garantie is alleen geldig voor een select aantal boxspring modellen (vraag ons naar de selectie)
- ruilen van boxsprings kan enkel voor de kleuren: gitzwart, antraciet of zilvergrijs. Heeft u een andere kleur gekozen, wordt dit als een voor de consument op maat gemaakte artikel gezien en komt de omruilgarantie te vervallen
- de garantie geldt alleen voor producten die bij ons zijn aangeschaft
- Per boxspring set wordt €75,- in rekening gebracht voor omruil kosten
- bij gebreken aan het product heeft u recht op een gratis reparatie of vervanging van het product
- zichtbare gebreken dient u zo snel mogelijk na levering, schriftelijk bij Kosbedden te melden
- niet zichtbare gebreken dient u zo snel mogelijk, na het ontdekken, schriftelijk bij kosbedden te melden.
Ruilen van overige producten is alleen mogelijk als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
- ruilen vindt plaats binnen 14 dagen na aankoop tegen overlegging van de originele factuur
- ruilen van geopende toppers, kussens, beddengoed e.d. zijn vanwege hygiëne redenen niet retour te nemen zodra deze uit de verpakking zijn gehaald. Wij adviseren daarom om uw product in de plastic verpakking te controleren en beoordelen.
- het product wordt teruggebracht in de originele verpakking
- ruilen van overige producten, waarbij een kleur gekozen kan worden, kan enkel voor de kleuren: gitzwart, antraciet of zilvergrijs. Heeft u een andere kleur gekozen, wordt dit als een voor de consument op maat gemaakte artikel gezien en komt de omruilgarantie te vervallen
- het product is nog niet gebruikt
Vrijwaring
De klant vrijwaart kosbedden tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door kosbedden geleverde producten en/of diensten.
Klachten
- De klant dient een door kosbedden geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant kosbedden daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
- Consumenten dienen kosbedden uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.
- De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat kosbedden in staat is hierop adequaat te reageren.
- De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
- Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat kosbedden gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Ingebrekestelling
- De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan kosbedden.
- Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling kosbedden ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
Hoofdelijke aansprakelijkheid klant
Als kosbedden een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan kosbedden verschuldigd zijn.
Aansprakelijkheid Kosbedden
- kosbedden is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Indien Kosbedden aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
- Kosbedden is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
- Indien Kosbedden aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
Vervaltermijn
Elk recht van de klant op schadevergoeding van kosbedden vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
Recht op ontbinding
- De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer kosbedden toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
- Is de nakoming van de verplichtingen door kosbedden niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat kosbedden in verzuim is.
- kosbedden heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, danwel indien kosbedden kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
Overmacht
- In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van kosbedden in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan kosbedden kan worden toegerekend in een van de wil van kosbedden onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van kosbedden kan worden verlangd.
- Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
- Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor kosbedden 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat kosbedden er weer aan kan voldoen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie tenminste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
- kosbedden is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.
Wijziging van de overeenkomst
Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
Wijziging algemene voorwaarden
- kosbedden is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
- Grote inhoudelijke wijzigingen zal kosbedden zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
- Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.
Overgang van rechten
Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van kosbedden.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat kosbedden bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
- De Nederlandse rechter in het arrondissement waar kosbedden is gevestigd / praktijk houdt / kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Opgesteld op 11 februari 2021.